PvdA en GroenLinks in Geldrop-Mierlo hebben besloten om bij de verkiezingen in 2014 niet samen verder te gaan als combinatiepartij. In 2014 zullen de partijen met afzonderlijke lijsten deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

De afgelopen maanden hebben de besturen van GroenLinks en PvdA intensief onderhandeld over mogelijke continuering van de samenwerking PvdA-GroenLinks bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014. Beide partijen hebben hierover op verschillende momenten met hun leden gesproken en wij, GroenLinks, hebben op verzoek van de PvdA een voorstel geschreven, een samenwerkingsconvenant. We dachten hiermee een goede basis te hebben voor continuering van de samenwerking in de periode 2014 – 2018. Het PvdA-bestuur heeft anders geoordeeld. Ze waren het niet eens met ons voorstel voor de verdeling van de posities op de kieslijst waarbij we de 2e en 6e plek op de kieslijst hadden toebedacht aan GroenLinks. We betreuren het besluit, maar respecteren de keuze, want alleen als beide partijen zich kunnen vinden in de afspraken heb je een goede basis voor samenwerking in de toekomst.

Met dit besluit komt een einde aan een jarenlange samenwerking. PvdA en GroenLinks maken vanaf de fusie van de gemeenten Geldrop en Mierlo met een gezamenlijke fractie deel uit van de gemeenteraad. Beide partijen kijken met een goed gevoel terug op deze periode. Als de verkiezingsprogramma’s van de partijen straks bekend zijn, kan worden gesproken over een mogelijke lijstverbinding.
Beide besturen hebben uitgesproken steun te blijven geven aan de huidige fractie en aan de coalitie. Aan de huidige samenwerking verandert dan ook niets.

Blik op de toekomst

We werken nu met onze leden aan een sociaal en groen verkiezingsprogramma met oog voor de belangen van de inwoners van Geldrop en Mierlo nú en in de toekomst. Vol energie zetten we ons in voor het in stand houden en verder ontwikkelen van een waardige en duurzame samenleving waarin iedereen mee kan doen. Zin om mee te denken en mee te doen? Neem contact op. Stuur je mail naar geldrop-mierlo@groenlinks.nl of bel 040-28 55 106 of 06-51 84 07 42 .