Het congres van GroenLinks in Vredenburg Utrecht op zaterdag 11 februari was erg inspirerend voor de zes leden uit Nuenen, Geldrop en Mierlo. Er was veel aandacht voor Kunduz, maar er werd een dikke streep in het zand gezet. We zagen goede debatten en emotionele toespraken. Haagse Heleen Weening werd tot voorzitter gekozen in plaats van onze Arno Uijlenhoet.

In de discussie over de Green New Deal schitterde Europarlementariër Bas Eijckhout met zijn heldere analyse van de eurocrisis en zijn sociale kijk op de toekomst van Nederland en Europa. En de jongeren Jojanneke Vanderveen en Jesse Klaver brachten het vuur in de harten van de congresgangers. Jolande Sap sloot met een hoopvolle toespraak een bewogen jaar en het congres af.

Ineke van Gent, de Kunduz-tegenstander,  werd door een twitterende Femke Halsema een "moordwijf" genoemd voor haar steun voor het nakomen van eerder gemaakte afspraken over de Kunduz-missie.
Scheidend voorzitter Henk Nijhoff werd virtueel toegesproken door zijn goede vriend Herman Finkers. Henk werd geroemd om zijn grote bijdrage aan de professionalisering en uitbouw van de partij en het partijbureau.
En onze Henk Daalder kreeg een halve minuut spreektijd voor zijn pleidooi voor een open debatpartij via de partijorganen en de social media.

Maar het was vooral ook gezellig en leerzaam om met een aantal GroenLinksers op het belangrijkste GroenLinksevenement van het jaar te zijn. Soms was het lachen om de haperende stemprocedure of de wave die werd ingezet als we weer eens moesten wachten op het presidium, maar meestal was het serieus en genuanceerd.

De unanieme keuze van het congres om nog meer dan nu een open debatpartij te zijn die zich niet vastlegt op samenwerking met vaste politieke partners, had de volle instemming van ons als afdelingsvertegenwoordigers.
Jolande Sap toonde ietwat vermoeid en gespannen tijdens haar toespraak, maar dat zullen de zorgen zijn geweest van de afgelopen tijd. We hopen dat ze gesterkt wordt door de eenheid die het congres uitstraalde ondanks de schijnbare verdeeldheid over Kunduz.

Het was een lange dag, om 7.45 uur vertrek in Nuenen en Geldrop en om 19.00 uur weer terug in de regio. Rik Thijs moest eerder weg, dus we staan maar  met vijf leden op de foto

Nu maar eens het debat gaan voeren in onze regio over veehouderij en gezondheid, het PGB en duurzame ontwikkeling. Even rusten na het congres en er dan weer vol tegen aan.