De onverkwikkelijke gebeurtenis­sen van de afgelopen dagen heb­ben ons gesterkt in onze mening dat er een plaats is voor Groen-Links in de Nuenense gemeente­politiek: wij zijn van plan mee te doen aan de gemeenteraadsverkie­zingen van 2014. Vooruitlopend daarop willen wij informateur Ad van Beek een aantal zaken meege­ven die hij kan betrekken bij zijn informatiewerkzaamheden.

Om te beginnen willen wij hel­pen de bestuurscultuur te veran­deren. Wat nu gebeurd is, mag nooit meer voorkomen. De raad en het college vertegenwoordigen de bevolking en alle acties dienen gericht te zijn op het behartigen van haar belangen. Daarvoor moet worden samengewerkt. Het Nuenense belang moet gesteld worden boven het partij- of het persoonlijke belang.

Vervolgens willen wij ons sterk maken voor samenwerking bin­nen de regio, met Geldrop-Mier­lo, Helmond, Son en Breugel en vooral ook met Eindhoven. De vraagstukken waar de gemeente mee te maken heeft zijn dikwijls complex en het is een illusie te denken dat wij in Nuenen dit alle­maal zelf kunnen oplossen.

De gemeente wordt verantwoor­delijk voor jeugdzorg, taken van­uit de AWBZ en zaken rond werk en inkomen zoals de sociale werk­voorziening.

En voor dat alles is minder geld beschikbaar. Wij herkennen ons helemaal in wat de afgetreden wethouder De Witte daarover in zijn afscheidstoespraak zei. Om dit sociaal beleid mogelijk te ma­ken, moeten pijnlijke keuzes wor­den gemaakt. Wij willen hierbij graag helpen.

Wij hebben als gemeente minder geld te besteden dan wij gewend waren. Er moet meer geld binnen komen, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de economische acti­viteiten versterkt worden. De in­vesteringen moeten duurzaam zijn en aantoonbaar resultaat ople­veren.

Geld dat wij niet hebben moet niet uitgegeven worden, zoals aan een duur HOV2-project. En geen pretprojecten meer, zoals de nieu­we weg door Gerwen met drie kleuren asfalt, dure beukenbosjes en een stratenplan waar niemand zich aan houdt. Dat geld kunnen wij beter gebruiken voor zorg, on­derwijs en milieu.

De inwoners van Nuenen zijn ver­standige mensen die betrokken kunnen en willen worden bij de gemeentepolitiek. Wij pleiten dan ook voor een gedegen volks­raadpleging, om tot een breed gedragen meningsvorming over de bovengenoemde zaken te ko­men.

Boudewijn Wilmar en Henk Daalder