Als het huidige kabinet zijn zin krijgt, zou de ondergrondse opslag van kernafval wel eens in onze regio kunnen gaan plaatsvinden. Raadslid Niek Engbers diende namens de fractie PvdA/GroenLinks een motie in om deze plannen af te keuren. Die motie haalde net geen raadsmeerderheid. Kunnen we hieruit afleiden dat de inwoners van Geldrop-Mierlo ermee instemmen? Wij informeren u graag over wat er boven ons hoofd hangt, of beter: wat er onder onze voeten in de grond zal worden gestopt. Op uitnodiging van Niek Engbers zal Greenpeace op donderdagavond 16 juni informatie geven over de gevaren van de berging van kernafval.
Ook bezorgd? Kom en laat je informeren.

De regering zoekt een lokatie voor de "eindberging" van het radioactieve afval van Borsele. De klei in de bodem onder onze regio zou daar geschikt voor zijn. De fractie PvdA/GroenLinks diende een motie in, die dit plan afkeurt. Er is tweemaal over gestemd en telkens was slechts de helft van de raad vóór de motie. Net geen meerderheid, dus helaas werd de motie niet aangenomen. Vóór afkeuren van het plan stemden PvdA/GroenLinks, SP,  en leden van DGG, OGM en D66.

Wat is "Eindberging van radioactief afval" en waarom is PvdA/GroenLinks tegen?

De kerncentrales in ons land produceren radioactief afval, de brandstofstaven in de reactor. De stoffen die erin zitten blijven honderdduizenden jaren zeer radioactief en dus zeer giftig en bedreigend voor mens en dier. De techniek kent nog geen aanpak om het afval onschadelijk te maken. Het moet dus ergens bewaard worden en wel zo, dat het voor altijd is afgeschermd van  alle leven op aarde. Waar kun je iets bewaren dat meer dan 200.000 jaar niet door mens en dier kan worden aangeraakt of gestolen? De huidige CDA/VVD- regering heeft besloten dat het wellicht in onze bodem moet. In onze bodem zit een laag klei van minstens 100 meter dik. Dat is niet alleen hier het geval, ook in de Veluwe, de Noordoostpolder en Noord-Groningen. Onze bodem beweegt echter nog. Dat kunnen we zien aan plaatjes van een dwarsdoorsnede, waar de laag klei in golven ergens in de bodem zit. Die golven zijn ontstaan door bewegingen in de bodem. Bovendien vinden wij een laag van 100 meter eigenlijk best dun om daar "voor altijd" iets in op te bergen. Greenpeace heeft een factsheet gemaakt met een kaart van Nederland, waarop eindbergingszoekgebieden te vinden zijn. En een rapport waarin je daarnaast dwarsdoorsnedes van onze bodem vindt, waarop je kunt zien hoe dun die kleilaag eigenlijk is en hoe hij is verwrongen door de beweging in de bodem. In het rapport zie je mooie plaatjes van onze bodem en de breuken erin, die er de oorzaak van kunnen zijn, dat het afval in het grondwater zou kunnen komen, ergens in de komende 200.000 jaar. De PvdA/GroenLinks-fractie Geldrop-Mierlo is van mening dat we dit soort "eindberging" niet moeten willen.

Tijdens de bijeenkomst in Hoog & Droog, Coevering 32 in Geldrop, geeft Greenpeace achtergrondinformatie over deze mogelijke opslag van kernafval in onze regio. Natuurlijk kun je ook vragen stellen. Omdat de ruimte er beperkt is, vraagt organisator en GroenLinks Raadslid Niek Engbers om van tevoren even te mailen of bellen of je komt. Graag een berichtje naar: svkeulen@greenpeace.nl (06-48590097). Via Facebook geeft Niek meer informatie over de bijeenkomst.

Zaal open vanaf 19.45, bijeenkomst van 20 tot 22 uur.