Het veelbesproken congres van GroenLinks op 5 februari is bezocht door zes leden van de afdeling Geldrop-Mierlo en omstreken. Samen met ruim 1.300 collega-leden stemden wij mee over de vele Kunduz-moties en de verkiezing van de kandidaten voor de eerste kamer. Een congres met veel emotie en betrokkenheid, maar vooral van eenheid onder de leden en steun voor de tweede-kamer-fractie.

Met zijn zessen, zoals Hans Teeuwen zegt, zijn we naar het GroenLinks-congres in Vredenburg geweest, samen met de trein en bus. Het congres was voor ons interessant vanwege de vele aandacht die naar de kwestie Kunduz uitging en spannend omdat de eenheid in de partij op het spel zou staan. De aanvang was vervroegd om als eerste te kunnen overleggen over vrede en veiligheid ver weg in Afghanistan, maar voor ieders gevoel toch ook erg dichtbij. Indrukwekkend was de grote betrokkenheid van alle GroenLinksers en de wil om de eenheid in de partij te blijven bewaren en uit te stralen. Groot was de betrokkenheid en emotie die sprak uit de vele moties die door vele leden waren ingediend en vurig toegelicht. Kunduz is en blijft kritisch gevolgd worden door onze partij, maar is zeker geen splijtzwam geworden. De afscheidstoespraak van Femke en de overtuigende toespraken van Jolande Sap waren hartverwarmend. Het congres was ook een opmaat naar de provinciale verkiezingen. De eerste kamer-kandidaten werden gekozen in een lange stemprocedure. We hebben niet alleen een kandidatenlijst gekozen, maar zijn met zijn zessen ook expert-stemkastje geworden. Voor alle informatie over het congres verwijzen we naar groenlinks.nl. De foto's zijn te zien via de onderstaande link:

Foto's GroenLinks-congres.