Bij de voorbereidingen is onder andere gesproken over de naam GROENLINKS Strabrecht. Allereerst vragen we ons af of deze naam voldoende duidelijk is. Weten mensen in de regio en elders in het land bij het horen ervan over welke afdeling van GROENLINKS het gaat? Welke gemeenten er onderdeel van uitmaken bijvoorbeeld? Ook hebben we bediscussieerd of een afdeling met een zo brede scope voldoende legitimiteit en kracht heeft om succesvol te kunnen zijn. Deze overwegingen indachtig, stellen we voor om de naam van de afdeling te veranderen in de afdeling “Geldrop-Mierlo en omgeving”.

Geldrop-Mierlo - op dit moment de enige gemeente van de aan ons mooie Strabrecht grenzende gemeenten met een GROENLINKS-vertegenwoordiging in de gemeenteraad - vormt dan een basis voor leden woonachtig in de naburige gemeenten die geen eigen GROENLINKS-afdeling hebben om actief te kunnen worden.
Ook stellen we voor om elk van deze naburige gemeenten een portefeuille aan te bieden in het bestuur van de afdeling Geldrop-Mierlo e.o. en zo samen te streven naar betere zichtbaarheid en een groeiend GROENLINKS. Bij doorslaand succes – fracties in de naburige gemeenteraden! – kan een afdeling besluiten te verzelfstandigen.

Tijdens de ALV van 15 maart a.s. zal o.a. over dit voorstel worden gestemd.