Een lokaal afdelingsbestuur opereert op de achtergrond. Maar is daarom niet minder belangrijk. Het bestuur biedt de ruimte om het GROENLINKS geluid te laten klinken. Uiteraard door het opzetten van de lokale campagne, maar ook door bijvoorbeeld politieke cafés, debatten of lezingen te organiseren. Belangstelling voor een functie in het nieuwe bestuur van GROENLINKS Geldrop-Mierlo e.o.?
Er zijn vijf vacatures: voorzitter, secretaris/penningmeester, bestuurslid politiek, bestuurslid pers/communicatie en bestuurslid algemeen. We vragen alle bestuursleden om een werkgroep te versterken waarin activiteiten van de afdeling worden ontwikkeld en georganiseerd.
Lees verder voor de functieprofielen en de sollicitatieprocedure.

We nodigen alle leden uit om te solliciteren. Lees verder over de sollicitatieprocedure en vervolgens per functie een omschrijving van de taken, gevraagde competenties en een inschatting van de tijd. Tevens verwijzen we voor informatie naar “Het handboek GROENLINKS - Visie op het besturen van een GROENLINKS afdeling”.

Sollicitatieprocedure

Een driekoppige sollicitatiecommissie bestaande uit Han Monteiro, Frans van Grunsven en de huidige voorzitter a.i. afdeling GROENLINKS Strabrecht Paul Paijens, zal op basis van de sollicitaties komen tot een voorstel voor de afdelingsledenvergadering waarin leden gemotiveerd worden voorgedragen voor een functie in het bestuur. De afdelingsledenvergadering zal op 15 maart a.s. een nieuw bestuur kiezen. Dit bestuur wordt aangesteld voor een periode van 2 jaar.

We streven er naar dat alle gemeenten Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Nuenen en Someren zijn vertegenwoordigd in het bestuur. Dit kan doordat onderstaande functies worden ingevuld door leden afkomstig uit verschillende gemeenten. Ook kunnen aanvullend voor de niet-vertegenwoordigde gemeenten algemene bestuursleden aan het bestuur worden toegevoegd.

Sollicitaties kunnen tot uiterlijk 24 januari 2011 worden gestuurd naar Han Monteiro, Waleweinlaan 19, 5665 CE Geldrop, email: hanmonteiro@hotmail.com , telefoon 040-7874858.

FUNCTIEPROFIELEN

U kunt solliciteren op de onderstaande functies:

Voorzitter

De voorzitter is naar buiten toe de spreekbuis van de afdeling. Een lokale afdeling opereert over het algemeen in de schaduw van de fractie. Daardoor ligt de taak van de voorzitter meer bij de interne organisatie: een afdelingsvoorzitter is in de eerste plaats de coördinator en aanjager van een team.

Hij/zij:

• stelt in overleg met de afdelingssecretaris de agenda vast van bestuursvergaderingen;

• zorgt er als vergadervoorzitter voor dat alle mensen zich kunnen uitspreken;

• zorgt er voor dat besluiten voor iedereen duidelijk zijn;

• neemt indien nodig politieke initiatieven;

• houdt bij of afspraken die binnen het afdelingsbestuur zijn gemaakt worden nagekomen;

• bewaakt procedures.

Competenties: bindend, motiverend, teamspeler, goede spreker, duidelijk, sociaal.

De functie voorzitter zal ongeveer 12 - 16 uur per maand vragen, mede afhankelijk van de betrokkenheid bij activiteiten in de werkgroep(en). Deze tijd kan flexibel worden ingezet.

Afdelingssecretaris

Het beheer van het afdelingssecretariaat is een belangrijke taak binnen de afdeling. De secretaris is een spin in het web die globaal op de hoogte is van alle activiteiten in de afdeling.

Hij/zij is verantwoordelijk voor:

• de ledenadministratie, inkomende en uitgaande post, het voeren van correspondentie, beheer van het administratieve archief, verzenden van uitnodigingen voor activiteiten;

• de organisatie van afdelingsledenvergaderingen (tweemaal per jaar);

• de organisatie van bestuursvergaderingen, ongeveer 10 x per jaar.

Competenties: teamspeler, accuraat, zorgvuldig, goede schriftelijke vaardigheden, goede luisteraar, betrouwbaar

Voor de functie van afdelingssecretaris is het belangrijk om voldoende en regelmatig tijd beschikbaar te hebben.

De afdelingssecretaris wordt gevraagd om in deze functie ook de taken van de penningmeester te vervullen. Voor deze functie zijn de activiteiten beperkt: jaarbegroting, jaarrekening en het doen van betalingen ( er gaat ongeveer € 500,- per jaar om in de afdeling).
De activiteiten die voortkomen uit de combinatie van deze functies worden geraamd op 20 - 25 uur per maand / ongeveer 4 - 6 uur per week.

Bestuurslid ‘politiek’

Het bestuurslid ‘politiek’ is verantwoordelijk voor een verbinding met het politieke domein. Op basis daarvan initieert hij/zij activiteiten en legt de verbinding met de verantwoordelijke voor pers/communicatie.

Hij/ zij:

• onderhoudt contact met de GroenLinks-fractieleden;

• is op de hoogte van de politieke actualiteit;

• draagt zorg voor doorgeleiding van deze informatie naar het afdelingsbestuur.

Competenties: nieuwsgierig, strategisch, geïnformeerd, politieke sensibiliteit, goede communicatieve uitdrukkingsvaardigheden, analytisch

Deze functie zal ongeveer 8 - 12 uur per maand vragen; de agenda van Raadsvergaderingen is daarin redelijk sturend en kan eventueel incidenteel om extra inzet vragen. Deze tijd kan redelijk flexibel worden ingezet, mede in overleg/ afstemming met de GROENLINKSraadsleden.

Bestuurslid ‘pers/ communicatie’

Het bestuurslid ‘pers/ communicatie’ is verantwoordelijk voor zichtbaarheid van de afdeling GROENLINKS Geldrop-Mierlo in deze gemeente. Hij/zij organiseert bekendheid voor activiteiten, onderhoudt contact met (de woordvoerder van) de fractieleden over kansen voor publiciteit en zorgt voor actuele informatie op de website.

Hij/zij:

• Coördineert de inhoud en actualiteit van de lokale website;

• Schrijft persberichten en inhoudelijke artikelen voor de website;

• Onderhoudt contacten naar plaatselijke en regionale media;

• Houdt berichten in de media bij en draagt zorg voor doorgeleiding van relevante informatie naar het afdelingsbestuur en de fractie.

Competenties: goede schriftelijke en mondelinge vaardigheden, politieke sensibiliteit, gevoel voor nieuws en actualiteit, denkend in kansen

Deze functie zal ongeveer 8 - 12 uur per maand vragen, mede afhankelijk van de activiteiten in de werkgroepen. De functie vraagt om een regelmatige beschikbaarheid.

Bestuurslid algemeen

We achten het wenselijk om het bestuur aan te vullen met minimaal één algemeen bestuurslid. Deze is (gelijk aan de andere bestuursleden) mede verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de afdeling en zal met name tijdens de bestuursvergaderingen een positief-kritisch licht laten schijnen over alle voorstellen. Hij/zij stelt zich flexibel en ondersteunend op jegens de collega-bestuursleden. Ook een algemeen bestuurslid zet zich in ten behoeve van de activiteiten die vanuit de werkgroep(en) wordt/worden georganiseerd.

Competenties: collegiaal, positief-kritisch, flexibel, een generalist

Deze functie zal ongeveer 5 - 10 uur per maand vragen, mede afhankelijk van de activiteiten in de werkgroepen. Deze tijd kan flexibel worden ingezet.