Het zijn moeilijke tijden. De gemeente kan niet zomaar verlies draaien, maar krijgt wel minder geld vanuit Den Haag. De fractie van PvdA/GroenLinks is best geschrokken van de gevolgen van de bezuinigingen die het college wil doorvoeren. Wij zijn het bijvoorbeeld niet eens met het afschaffen van de weekmarkten en het stopzetten van het Hertenkamp in Mierlo. Wij stellen daarom vragen aan het college over deze en ook andere bezuinigingsposten. Zo zien wij het niet zitten om de weekmarkten in Geldrop en Mierlo af te schaffen en om een streep te zetten door het Hertenkamp in Mierlo. Ons motto luidt, ook in deze moeilijke tijden: Gelijke kansen voor iedereen!
(bron afbeelding: Eindhovens Dagblad)

De weekmarkten

De fractie van PvdA/GroenLinks is er een tegenstander van om de weekmarkten te laten verdwijnen. We zien mogelijkheden om de markten te behouden voor onze gemeente en gaan ons daarvoor hard maken. We hebben hierover een aantal vragen aan het college van B&W:

• Is het mogelijk om de markt in Geldrop te herschikken, waardoor het parkeerterrein weer beschikbaar wordt, dus inkomen oplevert?
  • Er zijn veel tevreden marktkooplieden, die een goede boterham verdienen op onze markten. Realiseert het college zich dat er 30 staanplaatsen zijn en dat hier 30 gezinnen achter zitten die hiervan moeten leven (sommigen hebben zelfs personeel). Is dit meegenomen bij het besluit om de markten weg te bezuinigen?
  • Is het college zich bewust van het sociale belang van de markten voor de mensen die in Geldrop-Mierlo wonen?
  • Kunnen de markten blijven bestaan als we een en ander opzetten naar het voorbeeld van Bergeyk? In Bergeyk heeft de gemeente geen bemoeienissen met de weekmarkt en dus ook geen kosten. De weekmarkt wordt door private partijen geregeld.

Het Hertenkamp

Het is van de gekke, dat de gemeenteraad in 2009 een budget beschikbaar stelt om het Hertenkamp te renoveren en dat we in 2011 gaan besluiten het Hertenkamp dicht te gooien. De reacties die uit de Mierlose bevolking komen, duiden erop, dat er genoeg steun is om het Hertenkamp te laten bestaan. En misschien zijn er ook nog wel mensen in Mierlo die hun steentje bij willen dragen. Wij willen niet dat de deur zomaar wordt dichtgegooid.

De fractie is ondertussen bezig met het uitwerken van veranderingsvoorstellen, niet alleen voor de weekmarkten en het Hertenkamp, maar ook voor andere onderwerpen die onze fractie aan het hart gaan.