Met de wijziging van de Wet Werk en Bijstand pretendeert dit rechtse kabinet de arbeidsdeelname en zelfstandigheid van vooral jongeren te bevorderen. De fractie PvdA/ GroenLinks Geldrop-Mierlo dient een motie in om in Den Haag te pleiten voor maximale beleidsvrijheid en bijbehorende financiële middelen. PvdA/GroenLinks vindt dat er sprake is van een platte bezuiniging en roept op om het stapelen van bezuinigingen op de zwakste schouders te stoppen.

GroenLinks is van mening dat het hier gaat om een platte bezuiniging die de gezinnen met lage inkomens verder in de problemen brengt en jongeren van de regen in de drup helpt. De gemeenten kunnen nu opdraaien voor de enorme uitvoeringsproblemen.

Onderstaand de argumentatie van de fractie PvdA/GroenLinks van Geldrop-Mierlo:

Geldrop-Mierlo is een mooie, rustige, groene gemeente, die een sociaal beleid van gelijke kansen hoog in het vaandel heeft staan. De PvdA/GroenLinks maakt zich hard voor een sociale gemeente met eerlijke kansen en is trots op het feit dat dit één van de belangrijkste speerpunten is binnen onze gemeente. Echter, vanuit Den Haag komen er steeds meer veranderingen die dat sociale gezicht van onze gemeente bedreigen. PvdA/GroenLinks kan zich niet zomaar vinden in de aanscherping van de Wet Werk en Bijstand.

De positie van minima wordt met deze wijziging verder verslechterd. Dit is weer een wrange toevoeging aan de stapeling van bezuinigingen op de schouders van de zwakkeren in onze samenleving. Stapelen, stapelen, stapelen….. dat kan zo niet door blijven gaan! Maar niet alleen dat; de aanpassingen leiden niet tot een positieve bijdrage als het gaat om ‘mensen aan het werk krijgen’. Re-integratie in het arbeidsproces wordt niet meer bevorderd met deze wet. Het kabinet gaat ervan uit dat mensen allemaal in staat zijn om zonder steun de arbeidsmarkt te betreden. We weten allemaal dat dit niet zo is, zwakkeren in de maatschappij hebben een helpende hand nodig.

Daarnaast wordt de vrijheid van het individu aangetast. Ouders en inwonende kinderen moeten gezamenlijk één uitkering, de gezinsuitkering, aanvragen. Er vindt een toets op het huishoudinkomen plaats. Dat wil zeggen dat niet alleen gekeken wordt naar de inkomsten van de ouders, maar ook naar de inkomsten van de andere gezinsleden. Zo kun je stellen dat thuiswonende kinderen met een baan voortaan de kostwinners voor het gezin worden, als hun ouders een uitkering hebben. Op deze manier wil men de ouders stimuleren om te gaan werken. Dit is natuurlijk een volkomen onzinnige redenatie, die de vrijheden en recht op ontplooiing van het kind drastisch beperkt. We gaan terug naar een tijd, dat armoede erfelijk is!!

Wij vinden dat misbruik van uitkeringen keihard aangepakt mag worden! Maar beseft de regering wel, dat bijstand geen vetpot is. Dat het hier gaat om grote groepen mensen die het zwaar hebben? Mensen kiezen niet voor bijstand. Armoede is geen keuze, zoals onze premier lachend beweert!!

Onze fractie beseft dat de gemeente niet in kan gaan tegen een wet die spijtig genoeg is goed gekeurd in tweede en eerste kamer door de slopers van onze sociale verzorgingsstaat, de rechtse en christelijke partijen die ons land regeren.

Edoch; wij roepen de raad en het college op, om te streven naar een beperking van de impact van de maatregelen. Ons land moet niet graaien bij de zwakkeren in de samenleving om de economische crisis te bezweren. Wij vinden dan ook dat het college eerst maar eens maximale beleidsvrijheid en bijbehorende financiële middelen moet bepleiten in Den Haag. Hiertoe dienen wij een motie ‘decentralisatie’ in.

Laat duidelijk zijn dat onze fractie niet staat achter de verscherping WWB. Wij zeggen: Stop het stapelen op de zwakste schouders, bevorder re-integratie en zorg voor een eerlijke kans op zelfontplooiing van het individu!